Go to Top

Anmeldelser bøger Lyngbjerg

Uddrag anmeldelser bøger af Lis Lyngbjerg

‘LEDERTRIVSEL I TRAVLHED’, DANSK PSYKOLOGISK FORLAG, 2016, 299,-

“Lis Lyngbjerg er en fremragende skribent og forstår i den Ledertrivsel i travlhed mindstgrad at formidle travle lederes erfaringer og sætte dem ind i en teoretisk sammenhæng. Forfatterens formål med den glimrende bog er at få ledere til at benytte al den viden, der allerede findes. Jeg anbefaler meget gerne bogen, som er relevant for såvel topledere, chefer og ledere med og uden personaleansvar som for alle andre, der gerne vil præstere, have ansvar og udfordringer, og som oplever høje krav, højt tempo, grænseløse opgaver og uklare roller. Med bogen følger en licens til Stressbarometer®, man kan bruge til at vurdere sit eget trivsels- og stressniveau samt årsagen til det.”
5 stjerner, Ulla Bechsgaard, Morgenavisen JyllandsPosten

”’Ledertrivsel i travlhed’ er en let tilgængelig bog om bl.a. stresshåndtering for ledere, men kan også med fordel læses af medarbejdere. At gøre et emne let tilgængeligt kræver stor indsigt i og viden om emnet. Det har Lis Lyngbjerg. Samtidig gør hun stoffet interessant og vedkommende med cases fra den virkelige verden, som er lette at identificere sig med. En god bog til nye såvel som erfarne ledere, som gerne vil have redskaber til at navigere i et travlt arbejdsliv og hjælpe deres medarbejdere til det samme.”
Bettina Schnegelsberg-Laursen, Bibliotekar, Vallensbæk Kommune

“Ledertrivsel i travlhed byder på enkle redskaber til at få et lederliv uden stress. Samtidig får læseren viden til at kunne opfange stress-signaler hos lederkolleger og medarbejdere – og handle på det.”
Line Helena Bak Unold, Magasinet Teknik & Miljø, KTC

“Hvis du som leder eller topleder ofte eller blot af og til føler dig stresset er det på tide at du læser Lis Lyngbjergs bog “Ledertrivsel i travlhed. Som Lis Lyngbjerg skriver indledningsvist: ‘Du skal ikke bare bide tænderne sammen, hvis du har stress-symptomer. Du skal trives, og din hjerne skal fungere.’ Det gør den efter endt læsning.”
5 stjerner, Berlingske, Den moderne leder, 2016

”Nu kan du endelig få fingrene i en ’forsikring’, der sikrer dig mod at gå ned med stress resten af dit travle liv som projektleder! Bogen er en nyttig nyskabelse indenfor området stress, som ellers mest har beskæftiget sig med, når det ér gået galt. Her er til gengæld en bog som hurtigt giver dig et værktøj, som kan forhindre, at det går galt. Bogen bør være et naturligt valg for alle på linje med at køre bilen til service eller syn, gå til tandlæge, helbredscheck af ungerne, give træet Gori etc.

Ti niveauer fra grøn til rød

Det gode ved bogen er, at den ikke taler om stress eller ikke stress. Bogen har i stedet ti niveauer fra grøn over gul og til rød, og det super smarte er, at du let kan teste, hvor du er lige nu. Bogen giver så nogle virkningsfulde råd til, hvad du kan gøre for at komme ned mod de grønne niveauer. Hvis du er af typen, som først spænder sikkerhedsselen midt i en katastrofeopbremsning, skal du ikke købe bogen. Alle andre bør og kan så læse om, hvordan det gik med danske ledere og projektledere, som var kommet godt op i de gule og røde felter, hvad de gjorde, og hvordan det siden gik dem.”
Finn Svenning, selvstændig konsulent, Ledelse i projekter

“Jeg havde stor glæde af at læse din nye bog. Den er super god!”
Christian Holck, advokat.

“Via en række cases og interviews med ledere og lederes ledere videregives viden og konkrete anvisninger til at håndtere lederlivet uden stress. Udmærket, pædagogisk og konstruktiv måde at arbejde med stress. Relevant for alle biblioteker.”
Lektørudtalelse, Jytte Bræmer, 2016

‘SØVNKUREN‘, GADS FORLAG, 2011, 250,-

LYDBOG, GRIFFLE, 2016, 225,-

“Tak for Søvnkuren, som jeg anbefaler mine klienter i stedet for medicin.”Forside Søvnkuren 18112014 fra Gads Forlag
Sanja Bang, Klinisk Psykolog

“Har man læst dette lille mesterværk, så står man dog lysår bedre rustet til at kunne komme igennem såvel nat som dag uden bogstaveligt talt at få grå hår i hovedet og rynker på kroppen af mangel på lukkede øjne og for meget holden øje med uret time for time natten igennem. Herudover udmærker bogen sig ved at gå individuelt til værks overfor forskellige mennesketyper og forfalder aldrig til at generalisere.”
Bogsyn.dk

“I mine øjne virker ”Søvnkuren” til at være en helstøbt fremstilling, der kommer godt rundt om emnet og især har vægt på, hvordan ”det gode liv” spiler ind på vores søvn. Læseren får en lang række ord med på vejen om, at indrette sin hverdag og sine handle- og tænkemønstre på en harmonisk og velfungerende måde. Bogen tager sin læser dybt alvorligt. Med til også at give ”Søvnkuren” sin kvalitet og vægt er også, at der foruden en engageret forfatter medvirker søvneksperter, psykologer, stresskonsulenter, diætister og motionseksperter samt ikke mindst folk med søvnproblemer. Alt i alt en yderst anbefalelsesværdig bog”.
Kvindeguiden.dk

”En gør-det-selv-bog til og om voksne med søvnproblemer, som giver et overblik over, hvad der kan være galt og leverer en række løsningsforslag. I anden række kan den bruges af behandlere. En fornuftig, lettilgængelig og seriøs bog om søvnproblemer henvendt til voksne.”
Alma Lind Jensen, Lektørudtalelse, 2011

‘LEDELSE OG STRESS’, JYLLANDSPOSTENS FORLAG, 2007, p-bog, 200,-

EBOG, Griffle, 80,-

Forside Ledelse og stress lille foto”Jeg har været meget optaget af bogen. Den lægger op til en helt anden bevidsthed om forebyggelse af stress, end vi har i dag. Meget konkret. Og den sætter lup på noget, vi alle går og glemmer i hverdagen.”
Sektionsleder Steen Bager, Hillerød Kommunes Familieafdeling, Magasinet Offentlig Ledelse

”Bogens kapitler afsluttet med 10 råd til, hvordan man kan behandle stress, hvordan lederen skal tumle stress og hvordan man kommer til at sove bedre. Det er fremragende og hele bogen værd. Lis Lyngbjerg Steffensen sætter med denne bog pædagogisk fingeren ned på alle de områder, der kan give stress og dermed være i stand til at ødelægge livskvaliteten for dem, der bliver ramt af fænomenet.”
Henrik Ørholst, 5 stjerner, JyllandsPosten

“Som medarbejder har vi et individuelt ansvar for at passe vores krop og psyke. Og som leder har vi et fælles ansvar for at passe på virksomheden, medarbejderne og for at stoppe dem, der ikke kan stoppe sig selv,” skriver forfatteren, der byder på en lang række usædvanligt gode og anvendelige råd om stressforebyggelse”.
Konsulent Trine Wiese, Magasinet Arbejdsmiljø

”Bogen indeholder desuden mange håndgribelige råd til, hvordan ledere kan undgå at blive stressede. Men bogen bliver for alvor relevant, når den præsenterer læseren for metoder til at genkende og gribe ind mod stress i en organisation.Det er nemlig her, at ledelse kommer ind i billedet. For eksempel, når Lis Lyngbjerg Steffensen introducerer os til Stressbarometer, som er et redskab til at få overblik over stressens omfang i organisationen. ’Ledelse og Stress’ giver ledere et grundlag for at stille diagnosen og helbrede. Til gavn for både dem selv og andre.”
Anders Mørkbak Bruun, Magasinet Lederne

”Her får man god hjælp af bogen ’Ledelse og stress’. På en meget lavpraktisk og overskuelig måde gennemgår bogen både de fysiske og psykologiske processer for folk, der har stress, de valg man bliver nødt til at tage, når der er stress inde i billedet og endelig den handling, der er nødvendig i situationen. Bogen er spækket med konkrete råd, og som leder er der gode input at hente. Bl.a. at man i høj grad skal starte med sig selv. Lederen er en rollemodel, som medarbejderne efterligner, men ikke nødvendigvis kan leve op til. Og det er for dyrt, hvis medarbejderne prøver og slider sig selv ned på det.”
Thomas Sandholdt, product management director, Trelleborg Sealing Solutions, IngeniørensLederpanel

”Jeg må bare lige fortælle, at jeg er meget begejstret for din bog – og har allerede anbefalet den til 3 ledere og en konsulent. Jeg skimmede den jo kort igennem for nogle måneder siden, da du viste mig den, men nu er jeg i gang med at læse den rigtigt – er næsten færdig. GOOD STUFF!”
Jytte Hollender, Hollender.dk

”Tak for endnu en rigtig god bog om stress. Jeg læste den i løbet af ganske få dage, jeg kunne ganske simpelt ikke lade den ligge. Du skriver nærværende og i et dejligt flydende og fængende sprog. Jeg kan især godt lide alle de personlige historier, du har valgt ud. Din indsnævring af stress & ledelse er super relevant – der er megen konkret viden og en utrolig virkelighedsnær perspektivering. De mange gode råd undervejs giver læseren mulighed for at rette sit fokus ind – at træffe nogle konkrete kvalificerede valg og dernæst gøre noget andet end det ”man plejer”.
Helle Lampe, Coach&Kompetence

”For travle virksomhedsledere, der har brug for korte konkrete råd om, hvordan man håndterer stress.”
Jytte Bræmer, Lektørudtalelse, 2007

‘EFFEKTIV UDEN STRESS’, BØRSENS FORLAG, 2003, OPDATERET 2. UDGAVE, GRIFLE, 2016, 250,-

EBOG, GRIFFLE, 2012, 80,-

Effektiv uden stress 10082014”Tak for bogen. Den er meget spændende og kommer vidt omkring både med hensyn til viden, indsigt og praksis. Stor inspirationskilde!”
Kurt Kørner, chefpsykolog, Danfoss, 2003

”Tusind tak for bogen! Hvor er den smuk, æstetisk og indbydende – og velresearchet og -skrevet. Jeg satte mig straks og slugte de første 40 sider.”
Lisbeth Nebelong, forfatter/journalist

“Hvem vil ikke gerne være effektiv uden stress? Lis Lyngbjerg – det er hende, der for et års tiden siden udsendte bogen Ledelse uden stress – har nu arbejdet videre med dette desværre meget aktuelle emne og skrevet en ny meget mindre arbejdsbog, som har undertitlen: En ny arbejdsmodel, underforstået hvordan man kan arbejde effektivt uden at blive stresset. Der er en masse symptomer på stress, som bogen redegør for, og som skulle gøre det muligt for enhver selv at holde lidt øje med, hvordan det står til. Men det er vi åbenbart ikke for gode til – at dømme ud fra de mange, der faktisk bryder sammen af stress. Derfor kan man nok ikke bare lade det være op til den enkelte medarbejder at holde øje med og tage vare på sig selv og sin egen stress. Det er tillige et ledelsesanliggende.”
Steen Hildebrandt, professor, Handelshøjskolen i Århus, Dagbladet Børsen

“Bogens primære budskab er, at stress er noget man kan tage hånd om og forebygge. Det er alles ansvar, men lederen er nøglepersonen i dette arbejde både for at arbejde med sit eget stress, såvel som deres medarbejderes. Hvilket er et godt budskab at få udbredt til de danske ledere med håbet om, at de tager det til sig.”
Erhvervspsykolog Mads Krarup, Arbejdsmiljøafdelingen, Viborg Amt

”Bogen er skrevet i et ligefremt og mundret sprog. Teksten er krydret med mange gode citater fra eksperter på området. Sin korte form til trods er bogen mættet med oplysninger.”
Jørgen Bartholdy, Lektørudtalelse, 2003

‘GOD PERSONALELEDELSE’, BØRSENS FORLAG, 2005, UDSOLGT

”God personaleledelse er en bog for den nye personaleleder, der har brug for konkrete værktøjer og en let og kortfattet gennemgang af de mest almindelige problemstillinger, der knytter sig til personaleledelse. Bogen henvender sig imidlertid også til den mere erfarne personaleleder, som måske har været i stillingen et stykke tid og nu har behov for at få inspiration til konkrete områder af personaleledelse. Den er skrevet både til lederen i en stor virksomhed og til lederen i en mindre eller mellemstor virksomhed, der ikke har en personaleafdeling med specialister i de forskellige områder. Bogen giver råd om, hvordan man kan håndtere forskellige problemfyldte situationer med medarbejdere. Og den viser, hvordan man kan begynde eller fortsætte en god udvikling med fokus på dialog og på at skabe konstruktive rammer, hvor medarbejderne kan udvikle sig og arbejde bedst muligt.”
Danfoss Nyhedsbrev, 2005

“Det er en meget konkret bog for både nye og erfarne personaleledere. Den kan bruges som en kortfattet introduktion til ledelse, eller som ny inspiration hvis man har været leder i en årrække. I korte afsnit på 5-10 sider gennemgår de tre forfattere emner som udviklingssamtalen, psykisk arbejdsmiljø, coaching, sygefravær, den vanskelige samtale og afskedigelse. Alt sammen vigtige punkter for en personaleleder. Dette er netop en bog om personalet, ikke om lederens egen udvikling.”
Jette Landbjerg, Lektørudtalelse, 2005

‘LEDELSE UDEN STRESS’, BØRSENS FORLAG, 2002, P-BOG UDSOLGT

EBOG, GRIFFLE, 2012, 80,-

Forside Ledelse uden Stress lille format”Det er en fremragende bog, og man sidder tilbage med den klare konklusion – som så ofte før. Der bør gøres noget. Jeg bør selv gøre noget. Og: Mange virksomheder bør gøre noget. For det er klart ud fra bogens gennemgang: Virksomhederne kan ikke melde hus forbi med henvisning til, at dette drejer sig om folks eget stressede, forvirrede og uansvarlige liv. Det er arbejdsbetinget. Det er ledelsesbetinget, og derfor bliver arbejdspladserne nødt til at tage sig af det.”
Steen Hildebrandt,Professor, Dagbladet Børsen

“I bogen går hun grundigt til værks med at beskrive, hvad stress egentlig er biologisk og mentalt/følelsesmæssigt. Stress rammer i dag selv ganske unge mennesker og gør dem uarbejdsdygtige og forårsager mange andre ulykker. Når det gælder stress er lederen – udover at være i højrisikogruppe – en nøgleperson. Jo mere indsigt lederen besidder om de biologiske og psyko-sociale processer, jo bedre er han i stand til at dæmpe stressniveauet hos sig selv og medarbejderne. Bogen giver stort indblik i stressmekanismer og forebyggelse. Den bygger hovedsagelig på svensk stressforskning, som formidles godt og populært, så alle kan være med: ledere, tillidsrepræsentanter, sikkerhedsrepræsentanter og medarbejdere.”
Ellen Lind Jensen, Lektørudtalelse, 2002